Voeding

Over voeding wordt veel gepraat en veel geschreven. Eigenlijk zien je door de bomen het bos niet meer.

Wat is nu goed voor je? Wat is gezond? Wat is slecht voor je?

 

Door biologische, plantaardige  natuurlijke en onbewerkte voeding te nemen, loop je de minste risico’s op het binnenkrijgen van giftige stoffen. Zekerheid heb je echter nooit. Tenzij je zelf alles verbouwt. Maar zelfs dan weet je niet wat je via de bodem in je groente en fruit terecht komt.

 

 

 

Datzelfde geldt voor dierlijke voeding. Een dier dat door jezelf is gevoed en liefdevol is opgegroeid, zal de minst rare stoffen binnen hebben gekregen. Heeft buiten kunnen rondlopen en heeft nagenoeg geen stress ervaren. Maar ja: eet je die dan op?

 

 

 

Voor veel voeding geldt dus: je weet niet meer wat er mee is gebeurd. Om het voor jezelf zo veilig mogelijk te houden, is het eten van biologische, onbewerkte voeding het beste. Dus koop onverpakte, biologische, verse groente en fruit. Koop biologische, verse, niet gekweekte vis en vlees.

Maak zelf je maaltijden en producten. Gebruik verse, biologische kruiden voor de smaak. Of zoek winkels die verse, natuurlijke producten verwerken in maaltijden en producten. Koop en kook je op deze manier? Goede kans dat je veel minder gifstoffen binnenkrijgt en meer essentiële voedingsstoffen.

Heb je dan nog voedingssupplementen nodig? 
Waarschijnlijk niet. Alles heeft uiteindelijk te maken met de variatie in je voeding, maar zit uiteindelijk ook weer in andere invloeden.

 

 

 

 

Vocht

Je lichaam bestaat voor het grootste gedeelte uit lichaamsvloeistoffen. Deze vloeistoffen hebben allerlei belangrijke functies. Je hebt bloed, lymfe, gewrichtsvloeistof, slijm, orgaansappen, hersenvocht, urine, zweet etc.

Van belang is dat we voldoende vocht innemen zodat alle processen in ons lichaam soepeltjes kunnen verlopen.

Het bloed vervoert allerlei stoffen, zodat ze kunnen worden opgenomen, maar ook zodat ze kunnen worden afgevoerd. Lymfevocht is erg belangrijk voor ons immuunsysteem. Bacteriën en virussen worden door lymfevocht gefilterd en afgevoerd. Door gewrichtsvloeistof bewegen onze gewrichten lekker soepel. Orgaansappen, als maagsap, gal, darmsap etc. hebben belangrijke functies in onze spijsvertering. Hersenen drijven in vocht, zodat ze worden beschermd bij een harde klap. 

 

 

 

Al met al, vocht is belangrijk en moet voldoende worden ingenomen.
Via het drinken van (gefilterd) water of natuurlijke thee. Vocht zit natuurlijk ook in veel voeding, zoals groenten en fruit.