Belasting- en belastbaarheid

In hoeverre je belastbaar bent en zo lang mogelijk blijft, wordt bepaald door de verschillende factoren.

Voor wat beweging: behalve dat je toch niet zo flexibel blijft als dat je als kind was en dus sommige bewegingen steeds minder eenvoudig kunt maken, breekt er ook een tijd aan waarin je gaat werken, een relatie en/of gezin gaat opbouwen, een eigen bestaan gaat opbouwen. Tijdrovende zaken, waardoor soms de (sportieve, ontspannende) beweging op de laatste plaats komt. Hou echter in je gedachten: je moet jezelf onderhouden voordat het te laat is.
Voor zonlicht en buitenlucht geldt vaak hetzelfde. Als kind zou je in de pauzes op school en buiten schooltijd voldoende buiten kunnen zijn. Maar ook kinderen zijn steeds minder buiten. Ze hebben de televisie, de (spelletjes)computer, social media, etc.

Veel werk wordt tegenwoordig binnen op een kantoor, achter de PC gedaan. Bedrijven zitten op “afgelegen” industrieterreinen. Eenvoudig bereikbaar per auto. Zo kom je, zeker in de herfst- en wintermaanden, bijna niet in zonlicht en buitenlucht terecht.

Voor wat betreft de voeding wordt vaak gedacht dat bewerkte voeding sneller en makkelijker is. Zeker in een druk bestaan de verkeerde keuze. Spijsvertering is eigenlijk niets meer en minder dan van lichaamsvreemde stoffen, stoffen te maken waar het lichaam iets mee kan. Des te chemischer je voeding, des te lastiger wordt dit voor de werking van je lichaam.

Verder bewegen we minder, dus moeten we ook minder eten dan in de groeifase. Vaak geen we juist steeds meer eten, omdat we meer geld hebben om aan eten uit te geven. Voor het onderhoud van ons lichaam is goede voeding een must.

 

En dan nog de factor stress. We hebben uitdagingen nodig in ons leven. Echter juist in het begin van onze “onderhoudstijd”, zijn we zo druk met van alles. Even los van alle verplichtingen die overal aan kleven, leven we ook in een cultuur waar er constant prikkels zijn.

De rust die we eveneens hard nodig hebben, staat nogal eens onder druk.
Stress zal er echter altijd zijn, maar hoe gaan we ermee om?
Dan komen we op een gegeven moment in de ouderdomsfase. Ook dan geldt: soms wordt het meer en soms minder.
Beweging: je hebt meer tijd omdat je niet meer hoeft te werken. Echter, heb je in de fases ervoor niet veel aan lichaamsbeweging gedaan, dan is het nog niet zo éénvoudig omdat nu wel te gaan doen. Los van het feit of opeens gaan sporten dan nog gezond voor je is.
De minder belastbare sporten en bewegingen zijn echter vaak gezond om op te pakken. Maar bouw deze wel langzaam op. Beetje wandelen of zwemmen of onder begeleiding van een bewegingsdeskundige. 
Je hebt ook meer tijd om naar buiten te gaan. Zo krijg je meer buitenlucht, meer zonlicht. Je bent immers niet meer gebonden aan de tijden buiten je werk. Profiteer hiervan en blijf niet binnen hangen!
Dan de voeding: des te ouder je wordt, des te minder heb je nodig. Dit heeft vooral te maken met de verminderde inspanning die je nog levert. Je zult eigenlijk steeds minder moeten eten, maar nog wel steeds natuurlijk, biologisch, onbewerkt en niet samengesteld. Kies kwalitatief goede producten. Daar heeft u immers nu alle tijd voor.
Ook de stressfactor zou moeten afnemen. In ieder geval de negatieve stress. Je zult wel je eigen uitdagingen moeten creëren. Dit in de vorm van bijvoorbeeld bepaalde sportdoelen of reisdoelen, samen met een partner er nog een leuke tijd van maken.
Dit is het verhaal over opbouwen, onderhouden en slijten.
Op al deze factoren die invloed hebben op ons lichaam en op onze gezondheid, zijn weer factoren die invloed hebben op deze factoren.
(zon)Licht wordt beïnvloed door de ozonlaag. De mate waarop zonlicht bij ons binnenkomt en invloed heeft op ons lichaam en op onze huid is weer per persoon afhankelijk. Enerzijds wat voor huid heeft de persoon, hoeveel pigment. Anderzijds wat heeft degene aan, draag je een bril etc.
Onze buitenlucht wordt uiteraard beïnvloed door onze verkeersdichtheid. Maar ook door hoeveel er wordt gerookt, de hoeveelheid industrie, de hoeveelheid en de kwaliteit van onze landbouw en veeteelt. Ook door de hoeveelheid bos. Denk ook eens aan de machines die we tegenwoordig allemaal in de tuin gebruiken en die ook fijnstof uitstoten.

Ook wijzelf; hoe giftiger ons lichaam, hoe giftiger de stoffen die ons lichaam verlaten via adem, zweet, urine etc. Dit komt allemaal terecht in onze natuur en zo ook weer terug bij onszelf. 
Dan heb je ook nog eens allerlei straling. Dat wordt meer en meer.
Bij voeding is dit helemaal beïnvloed door veel factoren. De grond waarop iets groeit wordt veelal ieder jaar voor dezelfde gewassen ingezet. Er moet zo veel als mogelijk vanaf komen. De invloed van bacteriën,  schimmels en virussen worden bestreden met middelen en komen zo in onze voeding en in onze grond en het water terecht.
Bij dierlijk voedsel hebben we ook te maken met het feit dat dieren anders worden gevoed en medicatie toegediend krijgen. Dieren bewegen anders of niet. Allemaal van invloed op de kwaliteit van ons eten en dus op onze gezondheid.
Ons leven, de stress. Er moet steeds meer worden gedaan in minder tijd. Alles gaat steeds sneller door alle nieuwe technologie (van postduif naar mobiele berichtgeving). We moeten meer en sneller reageren. We krijgen alle prikkels van over de gehele wereld. Hoe snel kan je lichaam daar nog op anticiperen.
Hoe dit alles uiteindelijk van invloed is op (niet aangeboren) aandoeningen in / aan ons lichaam, leest u in mijn blogs.